publications

Books

  • Helen Adkins (Ed.): I Have a Dream... (exhibition catalogue) HBK Braunschweig in cooperation with secondhome projects, Berlin 2013
  • Erwin Blumenfeld, (exhibition catalogue) Galerie Le Minotaure, Paris / Tel Aviv 2009
  • Helen Adkins: Erwin Blumenfeld – „I was nothing but a Berliner“ – Dada Montages 1916-1933, Hatje Cantz, Stuttgart 2008
  • Helen Adkins (Ed.): Künstler.Archiv / Artist.Archive (With C. Boltanski, J. Gerz, I. & E. Kabakov, C. Kubisch, C. Nicolai, M. Rothschild, E.-M. Schön, H. Winkler; exhibition catalogue) Akademie der Künste Berlin / Walther König, Cologne 2005
  • George Grosz: mit Selbstzeugnissen und Bilddokumenten, (Rowohlt) Reinbeck bei Hamburg 1993. In collaboration with Lothar Fischer; revised edition of his monograph of 1976
  • Naum Gabo and the Competition for the Palace of Soviets, Moscow 1931-1933 (exhibition catalogue), Berlinische Galerie, Berlin 1992/1993

Essays

  • Nouvelle femme! Nouvelle photographe!, in: Qui a peur des femmes photographes 1839-1945, (exhibition catalogue), Musée d’Orsay, Paris 2015, pp. 146-156
  • 1988 in West-Berlin. Die Rekonstruktion der Ersten Internationalen Dada Messe von 1920, in: Annette Tietenberg (Ed.), Die Ausstellungskopie. Mediales Konstrukt, Materielle Rekonstruktion, Historische Dekonstruktion (Böhlau Verlag), Cologne, Weimar, Vienna 2015, pp. 163-178
  • Es ist unser Selbst, das ein Bild macht / it is we, ourselves, who make a picture, in: Sebastian Kusenberg, Pictures Inside Me, Heidelberg 2015, pp. 92-97
  • Zur Aktionale, in: Aktionale. Das nackte Sein (exhibition catalogue), Verein Berliner Künstler und Galerie Flierl, Berlin 2014
  • ,Every Picture a Short Story, Complete in Itself.’ A Reading of Erwin Blumenfeld’s Early Work, in: Erwin Blumenfeld (exhibition catalogue), Hazan/Jeu de Paume, Paris, 2013, pp. 37-43
  • Kunst als Freiraum – Kunst für Alle!, in: Uwe Jonas. 20 Years malsomalso, Berlin 2013, pp. 17-27
  • Biographie de l’artiste, in: Studio Blumenfeld New York 1941-1960 (exhibition catalogue), Musée Niepce de Chalon-sur-Saône (Steidl Verlag), Göttingen 2012
  • La peinture photographique sur le chemin de l’alchimie, in: Théodore Brauner. Solarfixes, (exhibition catalogue) Galerie Le Minotaure, Paris / Tel Aviv, 2011
  • Christine Leins. Das Licht kämmen, in: Christine Leins. Arbeiten auf Papier (exhibition catalogue), Angermuseum Erfurt 2010, pp. 16-19
  • Scheingehacktes. Til Brugman, in: Preussens Eros. Preussens Musen, (exhibition catalogue), Haus der Brandenburgisch Preußischen Geschichte, Potsdam 2010, pp. 186-190
  • ‚I never became a Dutchman.’ Erwin Blumenfeld in Berlin, in: Erwin Blumenfeld. His Dutch Years 1918-1936, (exhibition catalogue) Photo Museum The Hague, The Hague 2006, pp.10-19
  • Archive Now. On the Artist.Archive exhibition, in: Helen Adkins (Ed.) Künstler.Archiv / Artist.Archive, Akademie der Künste Berlin / Walther König, Cologne 2005, pp. 74-83
  • Christian Boltanski, Jochen Gerz, Ilya & Emilia Kabakov, Miguel Rothschild, Eva-Maria Schön, Hans Winkler (6 texts) in: ibid.
  • War, Peace, Revolution, and the Avant-garde. Filippo Tommaso Marinetti, Johannes Baader and Franz Jung, in: legal/illegal. Art beyond Law, NGBK / Schmetterling Verlag, Berlin/Stuttgart 2004, pp. 145-168
  • Conceptual Inner Life, in: Gernot Lindner. Journey, Haus der Fotografie, Dr. Robert-Gerlich-Museum Burghausen 2003
  • Der frische Wind unterm Alex, in: Berlin Alexanderplatz U2, NGBK, Berlin 1998, pp. 84-87
  • Zwischen Eigenraum und Außenwelt, in: Karin Rosenberg, Fensterinstallationen, museumsakademie berlin, Berlin 1998
  • Unscheinbar aber existentiell, in: Fritz Balthaus, Kunstverein Freiburg & Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, museumsakademie berlin u.a. 1997, pp. 33-38
  • Schein und Sein, in: Andrea Scrima. Arbeiten – Works, Kunstverein Lingen, Lingen 1996, n.p.
  • Oskar Nerlinger. Die Eigengesetzlichkeit der Methode als Gestaltungsmittel, in: Gute Partien in Zeichnung und Kolorit. 300 Jahre Kunstsammlung der Akademie der Künste (exhibition catalogue), Stiftung Archiv der Akademie der Künste, Berlin 1996, pp. 133-138
  • Milchhof Chronik, in: 5 Jahre Ateliergemeinschaft Milchhof (exhibition catalogue) Ateliergemeinschaft Milchhof e.V., Berlin 1996, pp. 7-15
  • Nieder die Kunst! Hausmann auf der Dada-Messe, in: "Wir wünschen die Welt bewegt und beweglich", Berlinische Galerie, 1995, pp. 10-25
  • Boogie Woogie und Eastern. Berlin nach 1945. Ein Gespräch zwischen Eberhard Roters und Gudrun Schmidt, in: Moscow-Berlin / Berlin-Moscow. 1900-1950 (exhibition catalogue) Berlinische Galerie (Prestel) 1995, pp. 503-511
  • Schafft neue Ausdrucksformen! Deutsche politische Kunst der zwanziger Jahre - Vorbild für die UdSSR, in: ibid. pp. 233-239
  • John Heartfield, in: ibid. pp. 318-319
  • Die Zeit der Kohlrübe in Deutschland, in: George Grosz. Berlin – New York (exhibition catalogue), Neue Nationalgalerie Berlin, 1994, pp. 132-145
  • "Kreuzwege" Russische Avantgarde im 20. Jahrhundert/ Trials and Tribulations. Russian Avant-garde in the 20th Century, Galerie Stolz, Berlin 1994, pp. 8-13
  • From a Talk with the Artist Charles Wilson, Assistent to Naum Gabo, in: Naum Gabo and the Competition for the Palace of Soviets, Moscow 1931-1933 (exhibition catalogue), Berlinische Galerie, Berlin 1992/1993, pp. 34-43
  • International Participation in the Competition for the Palace of Soviets, in: ibid. pp. 197-202
  • Ohne Titel, in: Daniele Buetti, Aura ist wie Echo, (exhibition catalogue) Künstlerhaus Bethanien, Berlin 1992, n.p.
  • Erste Schriftmontagen von John Heartfield. Die Wochenausgabe "Neue Jugend" von 1917, in: Hilmar Frank (Ed.), Internationales Colloquium Montage als Kunstprinzip, (Akademie der Künste zu Berlin) Berlin 1991, pp. 51-58
  • Ludwig Meidner in England - Vierzehn Jahre eines erbärmlichen Lebens, in: Ludwig Meidner. Zeichner, Maler, Literat 1884-1966 (exhibition catalogue), Institut Mathildenhöhe, Darmstadt 1991, pp. 172-182
  • Die Erste Internationale Dada-Messe, Berlin 1920, in: Die Kunst der Ausstellung, (Insel) Frankfurt am Main 1991, pp. 70-76
  • George Grosz and the American Dream, in: Jean Clair (Ed.), The 1920s. Age of the Metropolis (exhibition catalogue), The Montreal Museum of Fine Arts, Montreal 1991, pp. 284-299
  • Der Sträfling: Monteur John Heartfield, in: John Heartfield (exhibition catalogue), Akademie der Künste zu Berlin, (DuMont) Cologne 1991, pp. 256-265
  • Das Flügelkreuz und seine Ausdehnung, in: Daniele Buetti (exhibition catalogue), Galerie Wiensowski & Harbord + Galerie Vicenz Sala, Berlin 1990, n.p.
  • Primera Feria Internacional Dadá and Primera Exposición de Arte Ruso (translation of the texts from „Stationen der Moderne“), in: Berlin punto de encuentro (exhibition catalogue), Ministerio de Cultura, Madrid 1989, pp. 150-163 and 214-225
  • Naum Gabo und die Erste Russische Kunstausstellung Berlin 1922, in: Jörn Merkert (Ed.), Naum Gabo. Ein russischer Konstruktivist in Berlin 1922-1932, (Dirk Nishen) Berlin 1989, pp. 21-31
  • Erste Internationale Dada-Messe, Berlin 1920, in: Stationen der Moderne (exhibition catalogue), Berlinische Galerie, (Nicolai) Berlin 1988, pp. 156-169
  • Erste Russische Kunstausstellung, Berlin 1922, in: ibid. pp. 184-197
  • Neue Sachlichkeit – Deutsche Malerei seit dem Expressionismus, Mannheim 1925, in: ibid. pp. 216-224
  • Zur Entstehungsgeschichte der Ausstellung 20th Century German Art, London 1938, in: ibid. pp. 323-326
  • Kommentar zum Katalog der Ersten Internationalen Dada-Messe, Berlin 1920, in: Eberhard Roters (Ed.), Stationen der Moderne: Kataloge epochaler Kunstausstellungen in Deutschland 1910–1962, (Walther König) Cologne 1988, pp. 77-94
  • Kommentar zum Katalog der Exhibition of 20th Century German Art, London 1938, in: ibid. pp. 165-182

Reference Books

  • Hans Ottomeyer / Stefanie Heckmann (Eds.): Kassandra. Visionen des Unheils 1914-1945, (Sandstein Verlag) Dresden 2008 (20 artwork entries Erwin Blumenfeld / George Grosz)
  • Gérard Durozoi (Ed.): Dictionnaire de l´Art Moderne et Contemporain, (Hazan) Paris 1992 (50 entries)

Periodicals (Selection)

  • Dada Berlin. Brennpunkt internationaler Energien, in: Kulturelemente. Zeitschrift für aktuelle Fragen, no. 127, Bolzano 2016
  • Autoportraits 1929-2010. Connais-toi toi-même, in: Journal 5, Editions le Minotaure, Paris, October 2014
  • Carl Strüwe: Voyage dans le microcosme, in: Journal 3, Editions le Minotaure, Paris, November 2012
  • Erwin Blumenfeld, in: Museumsjournal no. I, 23. Jg., Jan-March 2009, pp. 54, 55
  • Hassan Darsi’s Golden Applications, in: Nafas Art Magazine (online magazine), December 2008
  • Hermitage Park in Casablanca, in: Nafas Art Magazine (online magazine), March 2008
  • Hichem Driss. Through the Coasts, in: Contemporary Art from the Islamic World, (online magazine), February 2007
  • “Passerelle Artistique V” in Casablanca, Morocco, in: Contemporary Art from the Islamic World, (online magazine), August 2006
  • Künstler.Archiv, in: Museumsjournal no. II, 19. Jg., April 2005, pp. 32-34
  • Untergarten – Mike Ballou’s Imbiss, in: BI 7 / Summer 2001, Künstlerhaus Bethanien, Berlin 2001, pp. 39-41
  • Sammeln und Aufbewahren?, in: kunststadt.stadtkunst 44, Kulturwerk des BBK, Berlin 1998
  • Dalle Avanguardie ai Totalitarismi a Berlino, in: Art e Dossier no. 107, Dec. 1995, pp. 29-31
  • Schrottmutationen und Klangapokalypse. Die Dead Chickens in Berlin, in: Positionen 14 (Beiträge zur Neuen Musik), Berlin Feb. 1993, pp. 7-8
  • Naum Gabo und der Palast der Sowjets, in: Museumsjournal no.1, 7. Jg., Jan. 1993, pp. 80-81
home