news

museum talk, 13 june 2023 – 9:30 am

literaturhaus salzburg

john heartfield und george grosz. eine freundschaft, within the programm of the intervention DADA ist GROSS john heartfield & salzburg by hans winkler
organised by the salzburg museum

© Hans Winkler

PFLANZEN UND BLUMEN in der Kommunalen Galerie Berlin

Mit den Künstler*innen: EC Davies, Nathalie Giraud, Timo Kahlen, Reinhard Krehl, Rani Le Prince, Kathrin Linkersdorff, Lorcan O’Byrne, Nicolaus Schmidt, Eva-Maria Schön, Luzia Simons, Barbara Trautmann.

Pflanzen und Blumen zeigt wie unterschiedlich die Wahrnehmung der pflanzlichen Vielfalt sein kann. Differenzierte künstlerische Ansätze begleiten uns durch ein Panorama kostbarer Naturanschauungen. In Analogie an die Pflanzenwelt sind die durchweg poetischen Arbeiten kontrastreich und dennoch harmonisch.
Die Ausstellung lässt auch viele Fragen aufkommen: Pandemie und Klimaveränderungen haben die Fragilität unseres globalen Lebensraumes deutlicher gemacht.

Kommunale Galerie Berlin, 13. Februar – 3. April 2022 – verlängert bis 24. April 2022
Hohenzollerndamm 176, 10713 Berlin
Di und Fr 10-17 Uhr / Mi 10-19 Uhr / Sa und So 11-17 Uhr

https://www.kommunalegalerie-berlin.de/ausstellungen/aktuell/pflanzen-und-blumen/

RADIO contribution Über die Geburtstunde des Dadaismus

5 February 2021, Die schöne Woche, radioeins, rbb
with Volker Wieprecht (5 mins)
https://www.radioeins.de/programm/sendungen/die_schoene_woche/_/ueber-die-geburtsstunde-des-dadaismus.html

book launch

Nicolaus Schmidt, KOSMOS GAYHANE: Slipcase (29,5 x 24 cm) with multiple (artist book, 96 pp., colour) and magazine (72 pp., b/w, German/English). Texts by Helen Adkins, İpek İpekçioğlu, Fatma Souad, Kira Kosnick and Nicolaus Schmidt, Berlin: Art in Flow 2021

The first publication on GAYHANE HomoOriental Dancefloor – House of Halay, in SO36, Berlin

A beautiful publication with stunning photographic portraits of all the major GAYHANE protagonists from the years 2002 to 2006. The elaborate slipcase houses an artist book and a magazine with essays by Fatma Souad, İpek İpekçioğlu, both founders of the dancefloor, the sociologist Kira Kosnick, and myself. I have written about the art project.
GAYHANE is a meeting place for lesbians, gays, "straights", men with beards and queers in high heels. In Arabic and Turkish, "Hane" means house. In addition to the photographs, Nicolaus Schmidt has developed his own mysterious script for this oriental cosmos of diversity. Like Arabic and Hebrew, it reads from right to left and makes reference to the photographs. It's like being immersed in another culture.
The magazine functions as an informative and factual documentation, even providing the key to read the fantasy script that quotes passages from the text of Schubert’s Winter Tale authored by Wilhelm Müller. In KOSMOS GAYHANE, German Romanticism meets with Arabic and Turkish popular music. In both, the pain of love is as deep as the ocean and as black as night.

talk – 15 november 2020, 2 pm + 4 pm
Galerie Verein Berliner Künstler, Schöneberger Ufer 57, 10785 Berlin


Wir sind auf der Welt, aber gehören dem Himmel (hat Jesus gesagt)
Zu NÄNZIs 7. Todestag


Gespräch zwischen Helen Adkins und Dietmar H. Heddram, dem langjährigen Partner der Künstlerin.
Der Titel der Veranstaltung ist ein von NÄNZI geborgtes Zitat.

Die Veranstaltung findet im Rahmen der von Franziska Rutishauser kuratierten Ausstellung Tod.
bis 29. November 2020

RADIO contributions on the occasion of 100 years First International Dada Fair

30 June 2020, Kalenderblatt, Deutschlandfunk
Vor 100 Jahren in Berlin. Die Anti-Kunst der ersten Internationalen Dada-Messe
with Carmela Tiede (4,5 mins)
https://www.deutschlandfunk.de/vor-100-jahren-in-berlin-die-anti-kunst-der-ersten.871.de.html?dram:article_id=479509

23 June 2020, Radio Corax, Halle
Vor 100 Jahren: Erste Internationale Dada-Messe
with Christina Brinkmann (20 mins)
https://radiocorax.de/vor-100-jahren-erste-internationale-dada-messe/

opening talk – 26 june 2020, 6 pm
Kirche am Hohenzollernplatz, 10710 Berlin

Anna Arnskötter – BLEIBEN
until 18 september 2020

opening talk – 16 february 2020, 12 noon
Kommunale Galerie Berlin, Hohenzollerndamm 176, 10713 Berlin

Anna Arnskötter, Harriet Groß, Lothar Seruset – Verborgene Räume
until 19 april 2020

book launch – 9 september 2019, 6 pm
Ridingersaal, Schloss Johannisburg, 63739 Aschaffenburg

Helen Adkins, Ines Otschik, Christian Schad, cat. rais. vol. 3, Schadographs, ed. by Christian Schad Stiftung Aschaffenburg, Wienand Verlag, Cologne

The small collection of twenty-seven surviving abstract Schadographs from 1919 has written photographic history. Christian Schad (1894–1982) was the first modern artist to take up the technique of cameraless photography, which had been discovered some eighty-five years previously, as an experimental "artistic escapade" (Floris M. Neusüss). While Schad is celebrated in Europe as a portrait painter in the style of New Objectivity, he is primarily known in the USA for his early photograms. The thrilling account of the production and reception of these immediate post-First World War works begins in Geneva with the friendship between Schad and Walter Serner, and their contact with the Zurich Dada movement around the Cabaret Voltaire. In 1936, on the occasion of the legendary exhibition Fantastic Art, Dada, Surrealism at the Museum of Modern Art in New York, Tristan Tzara, who possessed the works at the time, gave Schad's magical little abstractions the name of Schadograph; Schad was totally unaware of these circumstances. Only at the suggestion of Godo Remszhardt and Helmut Gernsheim, and upon the rediscovery of his photograms of 1919, did Schad produce a further 180 works from 1960 onwards in Aschaffenburg and later in his studio in nearby Keilberg. The technical sophistication of these increasingly figurative works is striking. The majority of Schadographs created after 1975 are devoted to the prose poems Gaspard de la nuit (1842) by the French romantic writer Aloysius Bertrand. They coin Schad’s longing for the depiction of a "timeless contemporary world".

The book may be ordered at https://www.wienand-verlag.de/index.php?lang=0&cl=search&searchparam=Adkins

Open day – 17 March 2019, 1 – 6 pm.
NÄNZI’s SHOWROOM

Fennstr. 9-11 (ehem. Postamt), 12439 Berlin Schöneweide

...kann hexen, echt!, Ende 1989

Liebe Freunde,

am nächsten Sonntag, dem 17. März, hätte NÄNZI Geburtstag.

Aus diesem Anlass ist der Showroom mit der aktuellen Ausstellung "Die Königin von Berlin" gesondert geöffnet.

Ob als "Nofretete" oder als "Zahnbürstenkönigin", NÄNZI hätte sich gefreut, dass der internationale Frauentag nun ein Feiertag in Berlin ist! Es gehört sich für eine Königin, eine Krone zu tragen – so auch die grimmige "Hexenkönigin NÄNZI" auf einem Bild aus der gezeigten Diaprojektion. Wir haben die Serie von Diapositiven erst kürzlich entdeckt und damit eine völlig andere Seite von NÄNZIs Arbeit in den Showroom einbezogen.

Wenn Sie seit November 2018 nicht bei uns waren, lassen Sie sich diese Präsentation bei Kaffee und Kuchen nicht entgehen!

Wir freuen uns auf Ihren Besuch!
Helen Adkins & Dietmar H. Heddram

Tag der offenen Tür
Die Königin von Berlin
NÄNZI’s SHOWROOM
Am Sonntag, dem 17. März 2019, 13 - 18 Uhr
Fennstr. 9-11 (ehem. Postamt), 12439 Berlin Schöneweide
Hof, 1. Treppe links, 2. Etage, S-Bahnhof Schöneweide (+ 8 Min. zu Fuß)
Das Haus befindet sich noch im Umbau.

Es sei allen gedankt, die die Pflege des Nachlasses durch Spenden, Ankäufe, Großzügigkeit sowie tatkräftige Unterstützung ermöglichen.

november 17, 2018 – 4 to 9 pm
NÄNZI's SHOWROOM
Die Königin von Berlin / The Queen of Berlin


On the occasion of the fifth anniversary of Nänzi’s death, we have installed a new presentation with works focusing on the artist’s punk days in the early 1980s before she studied sculpture at Hochschule der Künste in Berlin. You will be surprised to see large paintings and a slide projection of Nänzi’s world at that time.

Due to construction in the building, the show can only be seen on November 17.

NÄNZI’s SHOWROOM
Fennstr. 9-11
12439 Berlin Schöneweide
http://www.naenzi.de

We would love to welcome you!

invitation card

Böffel und Mött – Mitarbeiter im Grosz-Heartfield Concern


Buchpräsentation, Lesung, Musik
Samstag, 26. Mai 2018. Beginn: 15 Uhr
http://www.heartfield.de
John-Heartfield-Haus Waldsieversdorf
Schwarzer Weg 12
15377 Waldsieversdorf

1915 lernte Georg Groß die Brüder Herzfeld kennen. Aus dieser Freundschaft wurden der Satiriker George Grosz, der Malik-Verleger Wieland Herzfelde und der Monteur John Heartfield geboren. Grosz und Heartfield arbeiteten in der Dada-Zeit gerne unter dem Namen Grosz-Heartfield Concern und nannten sich nach ihren Kosenamen Böffel und Mött…

Waldsieversdorf liegt ca. 50 km östlich von Berlin, im Naturpark Märkische Schweiz. Wenn Sie die vor der Veranstaltung die Gegend ein wenig erkunden möchten, ist ein Besuch des Brecht-Weigel-Hauses im benachbarten Buckow besonders empfehlenswert (am Sa. von 13 bis 18 Uhr geöffnet: http://www.brechtweigelhaus.de.

Eintritt frei

home